در عرفان هندویی آنچه انسان، طبیعت و ماده محض میانگارد ظهورات برهمن در قالب نیروهای کیهانی (پْرَجاپَتی-خدایان) است و حتی حواس و متعلقهای حسی نیز اینگونه اند؛ در اینباره فصل یازده بهگودگیتا (تبدّل خداوند) آرجونا[1] با صفتِ خاص «ارباب حواسّ»[2] باکریشنا گفتگو می کند، او می گوید: «جهان با نام تو مسرور می گردد، ای ارباب حواسّ.»[3] خالق حواس اوست، ظاهر و باطن حواس در سیطره برهمن است، و حتی می توان گفت او خودِ حواس است؛ به این علت که «شنوایی والاترین برهماست.»[4]
اهمیت شنوایی و صوت از دو جهت است، یکی باطن این قوه، و دیگری متعلق آن یعنی صوت. از نظر چهاندوگیه (معنی عرفانی اصوات) آمده : «صوت (ها او)[5] عالَم است»[6]، این اصل یکی از مهمترین دلایل اهمیت شنوایی و بطور کلی قوای ادراکی بشر تلقی می گردد؛ زیرا یکی از تجلیات برهمن صوت است و گوش ظاهری وسیله شنیدن نشانههای ظاهری او و باطن گوش وسیلهای جهت شهود اصواتِ روحانی اوست. «صوت، کلام (نطق) است؛ (این نطق بر دو گونه است) کلامی که ابدی نیست مانند نطق انسانی، و کلامِ لایتناهی مانند آوای آسمانی.»[7] سخن، نطق و کلمه از جهتی با زبان ارتباط دارند و از این نظر “زبانِ سرمدی” موجب خلق و انهدام جهان است.[8]
این بحث یکی از رئوس باطنی طبیعت و منطبق با متون عرفان شرقی بود که به اختصار بیان شد، اما بطور کلی مسئله تکثر زبان، تنوع مفاهیم و وجوه کلام که در نوشتار و شنیدار مشاهده میشود، نقطه آغازین آن را میتوان صوت یا آوای الوهی دانست؛ بنابراین عرفان زبانِ جهان و حکمتِ قلب لحاظ شده و به نظر می رسد هر کلام و زبانی پس از بازتاب در عالم جسمانی علاوه بر خلقِ هستی، نوعی طریقت عرفانی را نیز ایجاد میکند. به نظر می رسد تکثر زبانی[9] در عرفان (در عین وحدت در ذات) ناشی از کثرت طُرُق، و این کثرت ناشی از (گستره نامحدودِ) ارتعاشِ حنجره “امرواحد” است که در مراتب هستی منعکس گردیده. حال اگر بخواهیم مکاتب عرفانی شرق و غرب را از این نظر دستهبندی کنیم خواهیم گفت، صوت واحد و طنین آن در قوالب وجودی و تجلی آن بصورت امری کثیر؛ میتواند تعدد روشهای سلوکی را تبیین کند. از این نظرگاه هر مکتب عرفانی یک “آوا (صوت)” و یک “کلام-اسم” منحصر به فرد است که نسبتی خاص (همسنخ) با گوشهای باطنی سالکان آن طریق برقرار کرده و به همین علت تعدد آداب و روش های سلوکی مشاهده میشود؛ بدین دلیل برخی مکاتب کهن در سنتهای عرفانی کمرنگ شده اند زیرا قوه شنوایی افراد دیگر توان دریافت آن صوت-اصوات الوهی را ندارد.[10] این عدم توانایی در ساختار باطنیِ قوه سامعه شاید دلیل تامی بر عدم قابلیت (تحمل دریافت تجلیات) نوع انسان نباشد زیرا برگزیدگان[11] هر قوم این وظیفه را انجام داده و به دیگران انتقال دادهاند.[12] دریافت “صوت یگانه” یا “آوای الوهی” که از حنجره امرمطلق ادا میشود گوش هایی به وسعت و عظمت آن صوت میخواهد و همین امر سبب گردیده در مکاتب عرفانی ممارست سختی به منظور پاکسازی حواسّ انجام شود.[13]
علت بیان این موارد در جهت تبیین این دو اشاره اوپنیشدی بود: 1-«شنوایی والاترین برهماست»،2-«کلام برهمن لایتناهی است»؛ بنابراین هیچ وجودی جز “امر مطلق” توان ادای کلام بینهایت (کلام مطلق) را نداشته و هیچ وجودی جز او توان شنیدن (سامعه مطلق) آن صوت را ندارد. به تعبیری دیگر و بر اساس اصل “یگانگی آتمن-برهمن” برهمن میگوید و آتمن می شنود[14] و پایانی برای این گفت و شنود وجود ندارد زیرا هر دو آیینهای انعکاسی از یک حقیقت نامقید هستند و جهان پدیدارها با همه حالات و موجوداتش تجسم صوتِ الوهی است و “خودِ وجود” طنین کلام و انعکاسِ آوایی عرفانیست. عنوان آغازین ماندوکیه در مورد رمز عرفانی اوم[15]، با این عبارت آغاز میگردد: «اوم! این هجا، کل عالم است»[16]، کَتْهَه اوپنیشد درباره این آن میگوید: «این حرف براستی حقیقت برهماست و خود اعظم است».[17]
با این توضیحات کل عالم و آنچه انسان از طبیعت حسّ میکند تجسم جزئی از اسم-کلمه اعظم اوم است. حقایق عالم علوی در حالی که مجرد محض هستند اما در تعینات مثالی و جسمانی واجد پیکری متناسب با آن مرتبهاند، در عرفان هندویی چنین خصلتی درباره نطق وجود دارد و از آنجایی که قوه ناطقه از کلمات و کلمات از حروف تشکیل میشوند می توان گفت، «زمین کالبد نطق، و وجه نورانیِ آن این آتش (زمینی) است.»[18] عناصر عالم طبیعت به فراخور ظرفیت وجودیشان دربردارنده حقیقت “اوم” هستند، این کلام قدسی هم در “کلّ عالم” و هم در طبیعت، عناصر و پدیدهها (جزئی و متمایز) ظهور دارد و کسی که بخواهد کلام برهمن را بشنود، عالم گوش هایش میشود و طبیعت قوای سامعه او هستند؛ در میتریه اوپنیشد آمده: «آتمن پیش از آنکه عالم به لفظ آید پس از ریاضت گفت: بور[19](زمین)، بواس[20](هوا) و سور[21] (آسمان)»[22]. در آغاز، آتمن این سه مرتبه از جهان را صدا میزند و عالم بوسیله این سه کلمه عبادت میشوند، در ادامه این فراز آمده: «این جهان صورت پْرَجاپَتی است، همه این جهان، در او مستور است و او در تمامِ این جهان مستتر، پس او را باید پرستش کرد»[23] این بخش بخوبی نمایانگر اهمیت جهان و مسئله احترام خاص هندوان نسبت به طبیعت است، از سوی دیگر اهمیت قوه سامعه را میتوان در شنیدن کلامِ خدا جستجو کرد. پس اهمیت هر یک از اندام و قوای انسانی در اتصال با وجه الاهی آن است و وجه خداوندی در هستی و طبیعت ظهورِ تام دارد؛ تمام مظاهر طبیعت ارتعاش صوت اوم و آنچه انسان حسّ میکند طنین آن در طبیعت و کلّ هستی و بازتاب آن در تمام جهات است.[24]
موضوع “صوت الوهی” را میتوان یکی از معانی رمزی نی لبک[25] زدن کریشنا[26] در سنت هندویی دانست و به نظر می رسد نواختنِ نِی با معانی “خلقِ مدام” و آفرینش مرتبط باشد.[27] در برهما-سمهیتا[28] آمده: «او مطلق و ازلی است و دارای ظهورات نامتناهی. همان که مبدء و پوروشای لایزال است با این حال بصورت شخصی زیبا ظاهر میشود»[29]؛ ارتباط میان تجلیات نامتناهی و نواختن “نِی الهی” با “صدایی الهی” بوسیله دهانِ نیلوفردر فراز بیست و ششم برهما–سمهیتا[30] اهمیت صوت، ارتعاش و ریتم را مشخص میکند. شاید بتوان گفت هر جهانِ برهمن ظهور ریتم و تجسم صدای الهی است که در تمثیل نی زدن کریشنا تصویر شده است.[31]
از سوی دیگر صوت و نَفَس ملازم یکدیگرند و میتوان هر صفتِ موجود مادون را بر موجودات مافوق (و بالعکس) از حیثِ کلی منطبق دانست، «نَفَس، حیاتِ تمام موجودات، و از برهماست، خدایان با نَفَسِ حیات، تنفس میکنند. آنانکه برهما را به عنوان نَفَس عبادت میکنند[32] به حیات مطلق می رسند.»[33] عالم طبیعت از نظر وجودشناسی نتیجه “صوت – نغمهای الهی” و هم ناشی از “نَفَس قدسی” است و این دو وجه، حاصل یک عمل برهمن؛ و هر دو در هر موجودی[34] به نسبت مرتبه آن وجود دارد. ناطق برهمن است و مستمع هستی، برهمن بوسیله صوتی موسیقیایی عالم و جهان طبیعت را به زیباترین صورت خلق کرده و جهان در نهایت بواسطه یک صوت پس از دوره کالی یوگا منهدم خواهد شد (بازگشت به دریایِ عدم و ظهور مجدد)؛ در ابیات شَکْوَری سامَنْ[35] آمده است: «زمین هِجای هیم[36]؛ هوا پْرَستَاوا[37]؛ آسمان اُدَگیتَه[38]؛ربع مکان، پرتیهارا[39]، اقیانوس، نیدهانا[40] است. این است ابیات شکوری سامن که بر عوالم بافته شده، جهان به تسخیر او در میآید.»[41] نتیجه آنکه، آنچه موجب صیرورت میشود صوت واحد از سوی مطلق و انعکاس آن در سراسر وجود است که پایانی برای آن قابل تصور نیست.
[1]. Arjuna
[2]. Hriṣῑkeśa
[3]. Bhagavadgῑtā,XI. 36.
[4]. Brh. Up.,IV. 1. 5.
[5]. hāu
[6]. Ch Up., I. 13. 1.
[7]. CF. Brh. Up.,I. 5. 3.
[8]. در مابعدالطبیعه اسلامی نفخه صور که توسط مَلِک اسرافیل صورت میگیرد با نَفَس، عنصر باد و صوت اتصال دارد.
[9]. منظور گویشهای متفاوت اسماء خداوند در طول تاریخِ مکاتب عرفانی جهان است که هر یک با توجه به تاریخ خاص خود کاملا سالک را به مقصد میرسانند.
[10]. شاید علت به زمین افتادن پیامبر اسلام از روی مرکب در زمان دریافت اصوات غیبی (وحی) همین مسئله باشد.
[11]. در عرفان هندویی “ریشی”و در عرفان اسلامی قطب اینگونهاند.
[12]. Initiation
[13] . See:Maitrῑ Up,. VI.8, Bhagavadgῑtā,VI. 28.
[14]. ibid, 6.
[15]. AUM – Om
[16]. Māṇḍūkya. Up. I.
[17]. Kaṭha. Up. I. 16.
[18] . Brh. Up.,I. 5. 11.
[19] . bhūr
[20] . bhuvas
[21] . svar
[22] . Mai. Up. 6. 6.
[23] . CF. Ibid.
[24]. در بند بیست و پنجم چهاندوگیه اوپنیشد آمده است: حقیقتا آن “کامل” پایین، بالا، مغرب، مشرق، شمال و جنوب است، در واقع (او) تمام این عالم است. (عینا همین فراز درباره “خود” و “نَفْس” دو بار تکرار شده است.)
[25] . veṇum
[26] . Kṛṣṇa
[27] . See: The Vedanta−Sutras with the Commentary by Ramanuja (Sacred Books of the East, Volume 48), George Thibaut (trans.), London and New York, AETERNA PUBLISHING, 2010, p.25.
[28] . Brahma-saṁhitā
[29] . Brahma saṁhitā., p33.
[30] . Ibid, p 44.
[31]. هر نُت و نوایی را میتوان یک جهانِ مستقل و منحصربهفرد (با مجموعهای از عوالم در درون خود) در نظر آورد. طبیعت ظهور صدا و حاصلِ ریتم است و میتواند دروازه ورود به آن جهانها نیز باشد. هر نغمه و نت با عدد نیز اتصال دارد، اعداد نیز اینگونه هستند.
[32]. به همین دلیل تنفس نزد سالکان هندویی جایگاه ویژهای دارد و به علم دم پرداختهاند. همچنین ابن عربی در فتوحات مکیه میگوید: گروهی را دیدم که با تنفس در پی یادگیری علمی خاص بودند.
[33]. Taittirῑya. Up. II. 3. 1.
[34]. در قرآن اشاره “والصبح اذا تَنَفََّس” اشاره به این بحث است.
[35]. Śakvarῑ
[36]. him
[37]. Prastāva
[38]. Udgῑtha
[39]. Pratihāra
[40]. Nidhana
[41] .Ch Up., II. 17. 1-2.
بدون دیدگاه